رد شدن به محتوای اصلی

مقایسه اجمالی حکم ارث در بیان و اقدس مستطاب



 مقایسه ای اجمالی حکم ارث در بیان و اقدس مستطاب

نوشتن وصیت نامه فرض و واجب است و در صورتی که وصیت نامه ای از متصاعد نباشد به فرموده مبارک حضرت عبدالبهاء «باید ترکه او مطابق قانون مبارک در تقسیم ارث بین طبقات ورّاث تقسیم گردد». 

حضرت اعلی در بیان فارسی و عربی حکم ارث را تعیین فرمودند و حضرت بهاءالله آن حکم را با کمی تغییر تصویب فرمودند. هدف این مختصر مقایسه اجمالی حکم بیان و اقدس مستطاب است. 

لازم به تذکر است که توضیحات زیر تماما برگرفته از بیانات عالم شهیر جناب دکتر نادر سعیدی است. و لذا توصیه می شود به بیانات ایشان در آخر قسمت ۳۲ و أغاز قسمت۳۳ کلاس های بیان فارسی در یوتیوب مراجعه گردد.



حقیقت همه چیز تجلی اسما و صفات

در آثار حضرت اعلی و حضرت بهاءالله، این مهم که جمیع اشیاء تجلی اسماء و صفات الهی هستند و حقیقت همه هستی تجلی خداوند است، یا جنبه روحانی جمیع هستی مرتب تکرار شده است. البته هر کدام از ما و بقیه اشیاء دارای خصوصیات مشخصه ای هستیم که ما را از دیگران و سایر اشیاء متمایز می کند. ولی هویت اصلی ما تجلی اسماء و صفات الهی است.

خصوصیاتِ شخصی ما فانی است و مرگ بدین معناست که این خصوصیت ها از میان ما می رود و آنچه باقی می ماند حقیقت انسان است. و یا بعبارتی میراث شخص متصاعد تجلی اسماء و صفات الهی است. بنابراین جای تعجب نیست که حضرت اعلی حکم ارث را نماد بیان توحید قرار می دهند و لذا مطابق آنچه می آید، هفت طبقه تعیین می فرمایند. 


حکم ارث نماد بیان توحید

«ملخّص این باب آنکه از آنجائی که مراتبِ توحید در هر هفت حرف تام می گردد که حروفِ اثبات باشد، از این جهت حکم شده که ارث نبرد از میّت به سرّ حقیقت الّا هفت نفس»         - بیان فارسی باب دوم از واحد هشتم

در واژه توحید «لا اله الا الله» - قسمت اول آیه یعنی «لا اله» منفی است و به حروف نفی مشهور است. قسمت دوم آیه «الا الله» که متشکل از هفت (۷) حرف است مثبت است و به حروف اثبات مشهور است. بنابراین حروف اثبات واژه توحید هفت حرفی است، یعنی «الا» سه حرف دارد و «الله» چهار حرف.

تعداد حروف اثبات را مبنای طبقات حکم ارث قرار می دهند و میفرمایند « از این جهت حکم شده که ارث نبرد از میّت به سرّ حقیقت الا هفت نفس».


عدد ۹ بالاترین جلوه عدد ۷

با آنکه هفت طبقه تعیین شدند ولی در حقیقت ۷ خود را به صورت ۹ ظاهر می کند. در مورد طبقه اول ورّاث یعنی فرزندان، در بیان عربی می فرمایند که ۹ سهم به آنها تعلق می گیرد. به همسر که طبقه بعدی است ۸ سهم تعلق می گیرد. پدر ۷ سهم. مادر ۶ سهم. برادر ۵ سهم. خواهر ۴ سهم. معلم ۳ سهم. 

یعنی عمداً بجای آنکه از عدد ۷ شروع کنند (چرا که ۷ طبقه وراث تعیین فرمودند) و به عدد ۱ برسند، از عدد ۹ شروع می کنند و به عدد ۳ منتهی می فرمایند. بنابراین عدد ۷ خود را به صورت عدد ۹ که کمال عدد ۷ است ظاهر می کند.

تعداد کل قسمت ها با جمع اعداد: ۹+۸+۷+۶+۵+۴+۳ محاسبه می گردد. جمع این اعداد که به ترتیب قسمت های هر یک از طبقات مذکور است عدد ۴۲ است.


کلّ دارایی و ضریب ۶۰

مقدار کل دارایی یک شخص برابر با ۲۵۲۰ در نظر گرفته شده است. عدد مذکور کوچکترین رقمی است که قابل تقسیم به اعداد ۱ تا ۹ است. جمع ارقام عدد نیز عدد ۹ است یعنی ۰+۲+۵+۲. اگر عدد ۲۵۲۰ را تقسیم بر عدد ۴۲ یعنی تعداد کل سهام نماییم: 

۶۰=۲۵۲۰:۴۲

لذا ضریب ۶۰ مشخص می شود. مثلا برای فرزندان که ۹ سهم به آنها تعلق می گیرد، باید ۹ ضربدر ۶۰ شود: 

۹X۶۰=۵۴۰ سهم

طبقه بعدی ۸ ضربدر ۶۰ می شود. طبقه بعد ۷ ضربدر ۶۰ می شود. و قس علی ذلک و هر طبقه ۶۰ سهم کمتر از طبقه قبلی دریافت میکند.

لازم به تذکر است که عدد ۲۵۲۰ مطابق آیات بیان عربی، جمع ابجدِ عدد المقت یا ۵۴۰ - عدد تاء و فاء یا ۴۸۰ - تاء و کاف یا ۴۲۰ - عدد رفیع یا ۳۶۰ - عدد شین یا ۳۰۰ - عدد راء و میم یا ۲۴۰ - عدد جیم یا ۱۸۰ معین می گردد. 


حکم ارث آیت عرفان مَن یُظهره الله در قیامت بیان

در بیان عربی بعد از تعیین سهم هر طبقه به سه نکته محوری اشاره می فرمایند: اول اینکه این هفت تغییر نمی یابد، و بعد به اهل بیان می فرمایند که به هیاکل ناظر باشید و آخرین مطلب تجلی الهی به عدد «هاء» در قیامت بیان و ایمان به اوست:

«ذلک من مخزون العلم فی کتاب الله لن یغیر و لن یبدل انتم فی هیاکلکم تنظرون ثم یوم القیمة بما قد تجلی الله لکل الحروف بالعدد الهاء بمن یظهره الله تؤمنون و توقنون».        - بیان عربی باب ۳ واحد ۱۰

در مورد مطلب اول همانطور که می دانیم حضرت بهاءالله هفت طبقه را که نمادی از بیان توحید است را مطابق نص مبشر ظهورشان تصویب فرمودند و نگاه داشتند.

 در مورد مطلب دوم که اهل بیان به هیاکل ناظر باشند. در لوح هیاکل یا حروفات، حضرت اعلی ۱۹ هیکل را که نمادی از وجود مبارک حضرتشان و حروف حیّ هستند را توضیح می فرمایند که از آنها تمام مدنیت بابی یا کل شیء متحقق می شود. هیکل اول مقام نقطه است و بقیه هیکلها بر مبنای هیکل اول ساخته و پرداخته می شوند. این موضوع در تمام آثار حضرت اعلی نمایان است. یعنی واحد که برابر حروف ابجد مساوی ۱۹ می شود، جلوه ای از واحد به معنی لغوی کلمه یا یک است و لذا جمیع اشیاء بازتاب نقطه هستند. یعنی حروف حی به خودی خود مهم نیستند بلکه مرایایی هستند که حضرت باب را متجلی می کنند. و یا اینکه باید در همه چیز تجلی الهی را دید. این موضوع که در همه چیز باید تجلی الهی را دید، دقیقا همانطور که قبلا ذکر شد، نماد حکم ارث نیز هست. 

در توضیح طرز ساختن هیکل پنجم، حضرت اعلی می فرمایند که حکم ارث را مطابق هیکل پنجم ساختیم. 

عدد هاء مطابق حروف ابجد ۵ است. عدد پنج در شیعه آیتی از امام حسین است که حرفِ خامس خوانده می شوند. چرا که حضرتش پنجمین معصوم بعد از حضرت رسول، حضرت علی، حضرت فاطمه و امام حسن است. لذا حضرت اعلی اشاره به اسم مبارک مَن یُظهره الله که حسین است می نمایند. یعنی مَن یُظهره الله حسین است.

تغییر مقدار سهم فرزندان در آیین بهایی

چنانچه در اول کلام ذکر شد، حضرت بهاءالله حکم طبقات حضرت اعلی را تصویب فرمودند و با دو برابر کردنِ سهم فرزندان تغییری ایجاد فرمودند که خوب البته چون بقیه ارقام مهمی که قبلا آمد یعنی اعداد ۷ -۴۲-۲۵۲۰ و ۶۰ نگاه داشته شد، این تغییر در بقیه طبقات تاثیر گذار است. 

حضرت بهاءالله سهم فرزندان را دو برابر کردند: یعنی برابر با دو عدد طاء یا ۹+۹. بنابراین همانطور که در جدول ملاحظه می فرمایید: سهم فرزندان از دارایی کل که ۲۵۲۰ است ۱۰۸۰ می شود. از بقیه طبقات هر کدام ۹۰ سهم کم می شود تا جمیع ارقام به همان شکل حفظ شود.


مفاهیم دیگر

جناب دکتر سعیدی بدین مطلب اشاره می فرمایند که جمیع ارقام و اعدادِ مذکور نمادی از حقایق روحانی است. یعنی حضرت اعلی به شکل ریاضی حقایق روحانی را تبیین فرمودند. مثلا عدد ۴۲ برابر با ابجدِ بلیٰ است و این اشاره به عهدی است که خداوند با جمیع خلایق بست که «الست بربکم» یعنی آیا من پروردگار شما نیستم و جواب بلیٰ داده شد. بدین معنی که حکم ارث نمادی از عهد و میثاق نیز هست.


جدول زیر، نشانگر مطالب بالاست. یادآور می شوم که این حکم چنانچه وصیت نامه ای از متصاعد نباشد اجرا می شود و الا هر بر هر فردی واجب است وصیت نامه تنظیم کند.


۷ طبقه

فرزندان

همسر

پدر

مادر

خواهر

برادر

معلم

جمع کل

تخصیص سهم مطابق بیان

۹

۸

۷

۶

۵

۴

۳

۴۲

ضریب سهم 

۶۰

۶۰

۶۰

۶۰

۶۰

۶۰

۶۰

۳۶۰

سهم از کل دارایی مطابق بیان

۵۴۰

۴۸۰

۴۲۰

۳۶۰

۳۰۰

۲۴۰

۱۸۰

۲۵۲۰

تخصیص سهم مطابق کتاب اقدس

۹+۹

۶/۵

۵/۵

۴/۵

۳/۵

۲/۵

۱/۵

۴۲

ضریب سهم

۶۰

۶۰

۶۰

۶۰

۶۰

۶۰

۶۰

۳۶۰

سهم از کل دارایی مطابق کتاب اقدس

۱۰۸۰

۳۹۰

۳۳۰

۲۷۰

۲۱۰

۱۵۰

۹۰

۲۵۲۰



 


   


نظرات

پست‌های معروف از این وبلاگ

هفت وادي - قوس نزول و صعود - مراتب سبعه خلقت

  هفت وادی  اثر حضرت بهاءاللّه ذکر الاسرار فی معارج الاسفار لمن یرید ان یسافر الی اللّه المقتدر الغفّار بسم اللّه الرّحمن الرّحیم الحمد للّه الّذی اظهر الوجود من العدم و رقم علی لوح الانسان من اسرار القدم و علّمه من البیان ما لا یعلم و جعله کتاباً مبیناً لمن آمن و استسلم و اشهده خلق کلّ شیئ فی هذا الزّمان المظلم الصّیلم و انطقه فی قطب البقآء علی اللّحن البدیع فی الهیکل المکرّم (مظاهر مقدسه) . لیشهد الکلّ فی نفسه بنفسه فی مقام تجلّی ربّه بانّه لا اله الّا هو و لیصل الکلّ بذلک الی ذروة الحقایق حتّی لا یشاهد احد شیئاً الّا و قد یری اللّه فیه. ای رؤیة تجلّیه المودعة فی حقایق الاشیآء والّا انّه تعالی منزّه من ان یشهد او یری «لا تدرکه الابصار و هو یدرک الابصار و هو اللّطیف الخبیر»  («بسم الله الرحمن الرحیم» بیان مبارکی است که آیه اول قرآن کریم نیز می باشد. شیخ احمد احسایی، حضرت باب و حضرت عبدالبهاء تفسیراتی بر آن نوشته اند. جناب دکتر نادر سعیدی در مقاله ای به مقایسه این تفسیرات پرداخته اند. مقاله دکتر سعیدی در این لینک قابل مطالعه می باشد: تفسير بسم الله الرحمن الرحيم . ویدیوی ...

الواح وصایا: نکته به نکته مو به مو

«حضرت عبدالبهآء در رتبه اولى مرکز و محور عهد و ميثاقِ بى مثيلِ حضرت بهاءالله، و اعلى صُنعِ يدِ عنايتش، و مرآتِ صافى انوارش، و مَثَلِ اعلاى تعاليم، و مبيّن ِمصون از خطاى آياتش، و جامع جميع کمالات و مظهر کلّيّۀ صفات و فضائل بهائى، و غصنِ اعظم منشعب از اصلِ قديم و غصن الامر و حقيقتِ مَن طاف حوله الاسماء، و مصدر و منشأ وحدت عالم انسانى و رايت صلح اعظم، و قمرِ سمآءِ اين شرع مقّدس بوده و ِالى الأبد خواهد بود. و نام معجز شيم عبدالبهآء - بنحو اتم و اکمل و احسن جامعِ جميعِ اين نعوت و اوصاف است. و اعظم از کل اين اسماء عنوان منيع «سرالله» است که حضرت بهآءالله در توصيف آن حضرت اختيار فرموده اند و با آنکه بهيچوجه اين خطاب نبايد عنوانِ رسالت آن حضرت قرار گيرد، مع الوصف حاکى از آن است که چگونه خصوصيّات و صفاتِ بشرى با فضائل و کمالاتِ الهى در نفس مقدس حضرت عبدالبهآء مجتمع و متّحد گشته است.» حضرت ولی امرالله، دور بهائی «عهد و ميثاق حضرت بهاءالله منبعث از ارادهء قاطعه و مشيّت نافذهء آن مظهر کلّيّهء الهيّه بوده که بنفسه المهيمنة علی الکائنات به تأسيس چنين ميثاق وثيق (بسیار محکم) اقدام فرمود. الواح وصايا...

کلمات مکنونه عربی و معادل آن به انگلیسی

الكلمات المكنونة العربيّة هُوَ البَهِيُّ الأَبْهى هذا ما نُزِّلَ مِنْ جَبَرُوتِ العِزَّةِ بِلِسانِ القُدْرَةِ وَالْقُوَّةِ عَلَى النَّبِيِّينَ مِنْ قَبْلُ. وَإِنَّا أَخَذْنا جَوَاهِرَهُ وَأَقْمَصْناهُ قَمِيصَ الاخْتِصارِ فَضْلاً عَلَى الأَحْبَارِ لِيُوفُوا بِعَهْدِ اللهِ وَيُؤَدُّوا أَمانَاتِهِ فِي أَنْفُسِهِمْ وَلِيَكُونُنَّ بِجَوْهَرِ التُّقَى فِي أَرْضِ الرُّوحِ مِنَ الفائِزِينَ. HE IS THE GLORY OF GLORIES THIS is that which hath descended from the realm of glory, uttered by the tongue of power and might, and revealed unto the Prophets of old. We have taken the inner essence thereof and clothed it in the garment of brevity, as a token of grace unto the righteous, that they may stand faithful unto the Covenant of God, may fulfill in their lives His trust, and in the realm of spirit obtain the gem of divine virtue.   يَا ابْنَ الرُّوحِ ۱ فِي أَوَّلِ القَوْلِ امْلِكْ قَلْباً جَيِّداً حَسَناً مُنيراً لِتَمْلِكَ مُلْكاً دائِماً باقِياً أَزَلاً قَدِيماً. O SON OF SPIRIT!  My f...